Korki z życia

by Józia

My, Słowianki

2 Comments

ab15xfCzy jesteśmy lepsze od naszych koleżanek z Zachodu?

Zdaniem Brytyjczyków kobiety z Europy Centralnej i Wschodniej są “bardziej kobiece, przyjemne i szanują mężczyzn”, podczas gdy Brytyjki są rozwrzeszczane, brzydkie i agresywne. Dziewczyny – co my na to?

Określeń na Brytyjki było znacznie więcej – ponoć są one  unpleasant, promiscuous, drunken, angry, arrogant, mocking and demeaning of men, selfish, greedy and over-demanding. Sporo tego, nie? “Angielski z Georgem” z warszawskich autobusów może się schować. Ale dobra, po kolei – o co chodzi?

Kilka dni temu przeczytałam artykuł, który w języku Lachów brzmiałby  “Nie zamoczyłeś w Anglii, kup sobie Tajlandkę, powiedział”, o jakimś gościu wracającym z klubu i jego wścibskim taksiarzu. Przy okazji rozmowy o dupach pan taksiarz pochwalił się naszemu bohaterowi, że, hm, za jedyne 1500 funtów kupił sobie dziewczynę z Tajlandii i że mu poleca, bo kobiety tam są… inne. Lepsze. Milsze. W ogóle, Czad, Ndżamena.

Artykuł dość szokujący, prawda, ale najbardziej zdziwiły mnie komentarze pod nim, w których Wyspiarze porównywali Brytyjki do kobiet z innych krajów – w tym i do nas, dziewcząt z  Europy Centralnej. I tak: faceci powiedzieli to, co już wspomniałam, mówiąc, że Brytyjki są “rozpieszczone”, “wymagające” a od tego feminizmu to im się już w ogóle w dupach poprzewracało. A u nas i na Dalekim Wschodzie, raj. Kobiety nie piją. Są piękne, uśmiechnięte i kochające. Szanują swoich mężów, nie krzyczą, nie kłócą się. I, podobno, właśnie w związku z tym coraz więcej Brytyjczyków decyduje się szukać małżonki za granicą.

Brytyjki odkryły jednak przyczynę takiego stanu rzeczy i stwierdziły, że my się tak zachowujemy, bo przecież jesteśmy zdesperowane z powodu tej całej biedy, w której żyjemy. I tylko znalezienie męża może nam pomóc, więc udajemy to wszystko. 

Aha.

No nie wiem jak wy, ja się poczułam trochę nieswojo. Toć jestem Słowianką i to cholernie z tego dumną! I co. Całe moje dobre wychowanie (przypomina sobie wszystkie wulgaryzmy, które do tej pory napisała), delikatność (koński śmiech), radość życia (totalna depresja, gdy zakładałam bloga) i szacunek do innych ludzi, słowem, moje najpiękniejsze cechy charakteru, to wszystko ja niby udaję, bo chcę złapać męża? A, i jeszcze mam je tylko dlatego, że jestem z Europy Centralnej? No kurde! A idźcie wy, fish&chips się nażryjcie!

A tak serio, to nie chce mi się nawet mówić, jak bardzo poronione jest takie uogólnianie. Jakieś tam różnice kulturowe między krajami występują, prawda, inne wzorce się lansuje, tak. U nas nadal łatwo jest zarobić opinię puszczalskiej, tradycyjne wartości też się mocno trzymają, i bardzo, kurna, dobrze. Ale czy to powód, żeby mieć jakieś mokre sny o krajach ze wschodu jako o kuźnicach pięknych i wiecznie uśmiechniętych żon? No nie sądzę. Nie zasługujemy ani na taki komplement, ani na taką obelgę, jak to powiedziała Elizabeth Bennet. Wiem że to banał, ale dopóki nie zaczniemy traktować się jak ludzi – zarówno faceci kobiety jak i na odwrót, bo laski też święte nie są – to będą jakieś takie dziwne akcje odchodzić. Bo nieważne jakie wartości są aktualnie lansowane w jakimś kraju, myślący człowiek wybierze te, które jemu najbardziej odpowiadają. Wystarczy potem sobie znaleźć kogoś z zestawem podobnym do swojego, e voila, nie trzeba do Azji popierdzielać.

A że ludzie nie myślą i żyją według tego co zobaczą w telewizji, to już inna sprawa.

 

Author: Józia

Józia, 21-letnia studentka z Warszawy.

2 thoughts on “My, Słowianki

  1. magia stereotypów. a może wszystkie baby są takie wredne i okropne ale karmi się facetów opowiastkami o anielskich Słowiankach żeby nie popadali w deprechę i beznadzieję [promised land i te sprawy].

  2. Ach, KUPIŁ sobie i jest milsza, lepsza, bardziej przyjemna? No, ciekawe dlaczego…

Leave a Reply

