Korki z życia

by Józia

Dlaczego “Gra o Tron” rządzi?

1 Comment

300px-Lannister_twins_by_arkoniel

Zaprawdę powiadam wam: Gra o Tron kopie tyłki.

Nawet nie rozdzielam tego na serial i książkę. W tym wypadku jedno jest z drugim tak blisko związane (George R. R. Martin pisze przecież scenariusze), że nie da się jednoznacznie powiedzieć “książka jest lepsza”. “Gra o Tron”, czy serial, czy książka, jest jak jakieś epickie, wyjebaaaane, kurna, dzieło. I dzisiaj, drogie dzieci, powiem wam, dlaczego.

Buk mi światkiem, że fan fantasy ze mnie żaden. Smoki sroki, sratata. Głupoty. Nigdy jakoś nie mogłam się wczuć – no dobra, w Harry’ego Pottera się wczułam, ale czy to w ogóle fantasy? Nie wiem. Tak z dupy zaczęłam oglądać “Grę o Tron”, trochę z ciekawości, o co tyle szumu, trochę, bo spodobała mi się czołówka. No i się wciągnęłam na tyle, żeby wyczekiwać nowych odcinków, książki z rozpędu też przeczytałam, ale, szczerze mówiąc, nie za bardzo wczuwałam się w wątki poboczne. Chciałam się po prostu dowiedzieć, co się stanie dalej z Daenerys i z Aryą, a tak to sporo fragmentów mnie albo nudziło, albo nie wiedziałam kto jest kim. Wkurzał mnie Stannis.

I myślę, że sporo osób może mieć tak jak ja miałam. No ogląda się, bo ciekawe co dalej, czasem się człowiek gubi, ale co tam, może się wyjaśni. Ja się odnalazłam, gdy obejrzałam ten oto filmik na youtube.

JA PIERDZIELE.

Nagle wszystkie aluzje z książek zaczęły mieć sens. Postaci, które mnie wnerwiały, bo nie wiedziałam skąd się wzięły, stały się moimi ulubionymi. Zaczęłam oglądać inne filmiki, ogarniać “wiki of ice and fire”, doszło do tego, że czytam całą serię od nowa i chcę mieć koszulkę z “MY NIE SIEJEMY”. Bo Gra o Tron rządzi!

Dlaczego?

a) Kolo wymyślił cały świat. Narysował jego mapy (ogarnijcie sobie mapy!). Zaludnił. Stworzył jego historię – jebane 12 5000 lat tej historii. Co najlepsze – ta historia to przecież nasza historia, tyle, że ze smokami! Taki np Mur – Martin powiedział, że zainspirował go do tego mur Hadriana. Stał sobie na nim i wyobraził sobie legionistę przywiezionego z ciepłego południowego kraju, który stoi na samej granicy cywilizacji i dzikusów, przerażony, w zimnie. NO KURDE. A zagłada Valyrii? Przecież to jak Pompeje prawie!

b) Charaktery. Nie ma, że jest jakiś koleś ubrany na czarno, który chce wszystko rozpierdolić. Nie ma, że ten jest zły i brzydki a tamten piękny i dobry. Są ludzie – każdy ma swoje racje, swój dom i nazwisko, którego broni i dla którego chce jak najlepiej. Jak w życiu, no. Jeśli ktoś jest głupi i okrutny, to też nie bez powodu. Wszyscy są niesamowicie dobrze napisani.

c) Całe mnóstwo smaczków. Herby. Motta, ach, to jest najlepsze. Jak babcię kocham, jak dorosnę, wymyślę motto dla siebie i każę moim dzieciom się go nauczyć. Nazwiska – np. dlaczego Starkowie mają takie proste nazwisko w porównaniu z Lannisterami albo Baratheonami? Bo Starkowie, w przeciwieństwie do pozostałych dwóch, nie są potomkami Andalów, którzy przybyli z Essos i nie dali rady ich podbić. I to dlatego Starkowie mają też inną religię. Wszystko trzyma się kupy po prostu!

d) FUCK YEAH momenty. Jak przez dwie książki (dwa sezony) czytasz (oglądasz), że ktoś bez przerwy dostaje w dupsko, a potem nagle to on wymiata, ach… coś w tobie roście, coś każe ściskać dłonie w pięści i krzyczeć “FUCK YEAH!”. Cudowne.

Mogłabym o tym jeszcze gadać i gadać, bo, nie ukrywam, strasznie się wkręciłam.

Polecam z całego serca.

Author: Józia

Józia, 21-letnia studentka z Warszawy.

One thought on “Dlaczego “Gra o Tron” rządzi?

  1. Tyle tylko Ci powiem: Nikt tak jak Ty nie potrafi zachęcić do obejrzenia czegoś/przeczytania/posłuchania itp. 🙂

Leave a Reply

